29 Nisan 2009 Çarşamba

elimde ne var?

CESUR YENİ DÜNYA- Aldous Huxley

"Uzak gelecekte, dünya denetçileri nihayet ideal toplumu yaratmışlardır. Tüm dünyaya yayılmış laboratuvarlarda genetik bilimi insan ırkını kusursuzluğa ulaştırmıştır. Alfa-artı mandarin sınıfından, ayak işlerini yapmak üzere tasarlanmış olan epsilon-eksi yarı moronlara kadar insanlar, önceden belirlenmiş rollerine seve seve razı olmaları için yetiştirilir ve eğitilirler. Fakat Londra kuluçka ve şartlandırma merkezi'nde Bernard Marx mutsuzdur."

Aldous Huxley'den yine bir ütopya var elimde, bu sefer ki biraz ironik. Huxley'in Ada'sını bitirmeye kıyamayarak okumuştum, bu onun daha karamsar, bağımsız bir devamı- yani önce Ada'yı okumak zorunda değilsiniz. Okurken çok eğleniyorum... Huxley'in hayal gücü meskalinle mi böyle güçlenmiş bilmiyorum, zenginlik kitabın her satırında... ayrıca bu kitap benzerlerinin ötesinde bir anlatıma da sahip bence; Thea Alexander'ın MS2150si ya da Orwell'in 1984ü de iyi kurgulardı tabi ama bunun üslubu, tadı bir başka. Üstelik roman olması nedeniyle mesela Algı Kapıları'nda olduğu kadar okuyanı zorlayan bir yazın da değil... şiddetle öneririm.
Ada'yı da bunu da... :)

EKLEME: Post'u bitirdikten sonra biraz çalışacak, çeviri yapacaktım. Ama Ankara'da kedi köpek yağıyor(!) :P Yağmur harika, cezbedici ... Biraz çay, çikolata, battaniye ile yağmur sesi dinlesem de, Bernard Marx'ın cesur dünyasına dönsem fena mı olur şimdi?
Başlarım çevirisine diyor, hedonizmamın kahyasına bahşiş veriyorum:)

9 yorum:

Sethudo dedi ki...

Muhteşem bir seçim...Gerçekten Huxley'nin yarattığı bu eşsiz disutopya insanı alır sürükler. Kitap ciddi anlamda bir fordizm, kapitalizm ve sosyalizm eleştirisi taşır. Tüketim toplumuna yönelik o zamandan yapılmış muazzam tespitler içerir. Londra'daki Charing Cross metro istasyonunun kitapta, Fordizm'in babası Henry Ford'un ürttiği T model otomobillere de gönderme yapılarak Charing T diye değiştirilmesi; Ford'un kitapta tanrısallaştırılarak aslında eleştirilmesi cidden çok başarılı kurgulardır.

Huxley'in, Cesur Yeni Dünya'ya ek olarak yazdığı, C.Y.D. kadar başarılı olmasa da yine etkileyici bir kitap olan "Cesur Yeni Dünyayı Zİyaret" (Brave New World Revisited) isimli kitabı da vardır. Hatta arzu ederseniz kitabın tamamına
http://www.huxley.net/bnw-revisited/index.html adresinden ulaşabilirsiniz.

Saygılar.

Özgür Ceren Can dedi ki...

ben de okuyacağım Huxley! evet! :D

Hich dedi ki...

Sethudo, değil mi... gerçekten de çok zangin, çok... gözümü ayıramıyorum kitaptan... işim gücüm kalıyo hep... şu alfa-epsilon arası sınıflandırma da fena değil gibi, epsilonlar epsilon olmalarıyla gurur duyarlar! :) bakalım sonu nasıl... Ada gibi bağlanmayabilir de biryere...
Ada'yı okudun mu? gerçekten çok mutlu eden bir kitaptır o da:)

evet CYDZ; sırada o var zaten:) link için teşekkürler.
:)

Hich dedi ki...

Özgür? Ceren? bitirince veririm:)

Conrad Bundy dedi ki...

Harika bir roman gerçekten. Ben de Cesur Yeni Dünya'yı Ziyaret'i önericektim ama Sethudo yazmış. Huxley bence yazar değil de bilimadamı olmayı seçseydi kesinlikle dünya çk farklı bir yerde olurdu.

Hich dedi ki...

Conrad, bilim adamı olsa şu an arabam havada uçuyor olurdu... ne bileyim hidrojen duvarlı evlerde yaşardık falan... devlet yönetseydi de "legalize fun" diye bir slogan olmazdı.... ehe:)

varol döken dedi ki...

kitap aslında dünyanın olması gerektiği şeyi gösteriyor... bu dünyada yaşayabilecek kadar cesur olan var mı?

Hich dedi ki...

Varol, evet var! bennn:) ömürlerimden birini de böyle bir dünyada geçirmek fena olmazdı :)

varol döken dedi ki...

birkaç ömürden biri evet ama tek bir tane varsa böyle bir dünyaya adayabilir mi insan? dünyanın böyle olması gerekiyor ama yine de insan hep ben değil öteki olsun bana ne diyor, zaten mülksüzlerde doktoru bu yüzden taşlamıyorlar...

anarşinin içindeki anarşi, bir nuicip bir mülteci, işte budur benim olmak istediğim:)